Badania psychotechniczne kierowców
Decydując się na podjęcie jednego z zawodów: taksówkarz, kierowca, egzaminator musimy przejść obowiązkowe badania psychologiczne, które określą nasze zdolności i predyspozycje, a także cechy osobowości umożliwiające nam podjęcie danego stanowiska. Badania te przeprowadzane są zgodnie z wytycznymi psychologii pracy, jaka zajmuje się badaniem poprawnego środowiska dla pracowników, analizą sprzyjających bodźców, takich jak współpraca w grupie czy samorealizacja, a także wykluczaniem lub ograniczeniem wpływu czynników destrukcyjnych, takich jak hałas, oświetlenie czy brak współpracy jednostek w grupie. Badania psychotechniczne wykonywane są dwuetapowo.
Pierwszy z etapów opiera się na rozwiązywania testów związanych badających predyspozycje kandydata do wykonywania danego zawodu za pomocą konkretnych kwestionariuszy psychologicznych. Badają one przede wszystkim dojrzałość emocjonalną i wpływu stresu na zachowanie pracownika. Druga część testów skupia się w szczególności na sprawności procesów psychicznych, takich jak uwaga, myślenie czy spostrzeganie. W tym celu kandydat ma do rozwiązania zadania, uszeregowana z reguły od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Wynik określany jest na podstawie sumy skutecznych odpowiedzi. Dzięki tej metodzie psycholog może określić jak w danym segmencie prezentuje się kandydat na tle konkurencji. Druga część powoduje obawy u rozwiązujących, które objawiają się typowo szkolnym zespołem stresu: „nie zdam, nie zaliczę, nie uda mi się”.
Pierwszy z etapów opiera się na rozwiązywania testów związanych badających predyspozycje kandydata do wykonywania danego zawodu za pomocą konkretnych kwestionariuszy psychologicznych. Badają one przede wszystkim dojrzałość emocjonalną i wpływu stresu na zachowanie pracownika. Druga część testów skupia się w szczególności na sprawności procesów psychicznych, takich jak uwaga, myślenie czy spostrzeganie. W tym celu kandydat ma do rozwiązania zadania, uszeregowana z reguły od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Wynik określany jest na podstawie sumy skutecznych odpowiedzi. Dzięki tej metodzie psycholog może określić jak w danym segmencie prezentuje się kandydat na tle konkurencji. Druga część powoduje obawy u rozwiązujących, które objawiają się typowo szkolnym zespołem stresu: „nie zdam, nie zaliczę, nie uda mi się”.